Marketing priemyslu umelej výživy s hodnotou 55 miliárd dolárov

23.02.2022

Zdieľať na Facebook

Dnes sme sa zúčastnili webinára WHO a UNICEF, na ktorom bola zverejnená doteraz najväčšia správa o manipulatívnej reklame výrobcov umelej výživy. Obsahuje mnohé znepokojivé fakty. Viac ako polovica tehotných je vystavená reklame na umelé mlieko.

 

Existujú neustále pochybnosti, či vlastne reklama na umelé mlieko skutočne ovplyvní nejakú matku tak, že nebude dojčiť. Tieto pochybnosti idú ruka v ruke s myšlienkou, že veď predsa žiadna dojčiaca matka neprestane dojčiť len preto, že videla reklamu na umelé mlieko. Skutočnosť je však komplikovanejšia a Svetová zdravotnícka organizácia a UNICEF priniesli na konci februára 2022 závažnú správu o tom, ako veľmi sú ženy reklamou na umelé mlieko ovplyvňované:

Údaje, ktoré WHO a UNICEF zozbierali, ukázali, že reklame na umelé mlieko je vystavených 84 % žien vo Veľkej Británii, pričom vo Vietname a Číne je to viac ako 90 %.  S týmto cieľom vynakladajú firmy vyrábajúce umelé mlieko miliardy eur ročne. Snahy vkladané do podpory dojčenia nie sú nijako schopné sa vyrovnať takejto investícii do nedojčenia.

Správa zistila, že vo všetkých krajinách, ktoré sa zapojili údajmi, ženy vyjadrovali silnú túžbu výlučne dojčiť, v Maroku to bolo 49 % žien, v Bagladéši až 98 %. Napriek tejto túžbe dojčiť štúdia ukázala, že neustály tok zavádzajúcich informácií, ktoré sú súčasťou toho, aký odkaz zanecháva marketing, pomáha upevňovať mýty o dojčení a materskom mlieku a podkopávať sebavedomie žien ohľadom ich schopnosti úspešne dojčiť. Medzi typické mýty, ktoré sa šíria v dôsledku neetického marketingu, patria nesprávne informácie o nevyhnutnosti použiť umelé mlieko v prvých dňoch po pôrode, o tom, že materské mlieko nedokáže dostatočne pokryť výživové potreby bábätka („slabé mlieko“), že určité konkrétne zložky umelej výživy dokázateľne zlepšujú vývoj imunity dieťaťa, predstava, že umelé mlieko dokáže bábätká zasýtiť na dlhšiu dobu alebo, že kvalita materského mlieka sa s časom znižuje.

Ovplyvňovanie žien sa deje prostredníctvom zdravotníckeho personálu, ktorý výrobcovia umelého mlieka oslovujú a ktorý prítomnosť reklamy vníma ako bežnú súčasť ich práce - ide o darovanie reklamných predmetov, bezplatných vzoriek, financovanie školení či konferencií. Správa zistila, že medzi nástroje, ako zvyšovať predaj umelého mlieka patria aj snahy ovplyvniť školenia zdravotníckeho personálu a to, aké odporúčania budú zdravotníci a zdravotníčky dávať rodinám. Keď potom personál v nemocnici odporučí umelé mlieko, priamo to ovplyvňuje odhodlanie žien dojčiť. Tretina žien podľa správy WHO a UNICEF-u uviedla, že im zdravotnícky personál odporučil konkrétnu značku umelého mlieka. 

To, že reklama na umelé mlieko funguje, sa v tejto správe ukazuje aj v tom, že vo veku 6 mesiacov je celosvetovo dojčených iba 44 % bábätiek. Percento nedojčených detí je teda 66 %, pričom drvivá väčšina by mohla byť dojčená. Umelé mlieko je však často vnímané ako jednoduchý, bezpečný, bezproblémový spôsob kŕmenia bábätiek a ako riešenie problémov s dojčením.

Celkové počty dojčených bábätiek na svete sa za posledné dve desaťročia len veľmi mierne zvýšil, pričom predaj umelej výživy sa za toto obdobie viac než zdvojnásobil.

Detailné informácie WHO a UNICEF-u na túto tému nájdete v najnovšej správe: https://www.who.int/news/item/22-02-2022-more-than-half-of-parents-and-pregnant-women-exposed-to-aggressive-formula-milk-marketing-who-unicef

Tu je článok medzinárodnej organizácie IBFAN: https://www.babymilkaction.org/archives/32584

Prečítajte si viac o Medzinárodnom kódexe WHO o marketingu náhrad materského mlieka, ktorý predstavuje tú najdôležitejšiu ochranu dojčenia a bezpečného kŕmenia umelou výživou.

Dojčenie potrebuje aj vašu pomoc. Podporte aktivity o. z. MAMILA 2 % z daní či priamo na účet:

Bankové spojenie v SR v EUR: 
FIO banka
IBAN: SK4683300000002800344839
BIC kód/SWIFT: FIOZSKBAXXX
Adresa banky pre medzinárodné platby a platby v cudzích menách: Fio banka, a. s., pobočka zahraničnej banky, Nám. SNP 21, Bratislava, SLOVAKIA

Bankové spojenie v ČR v Kč:
2200344827/2010 (FIO banka)

IBAN: CZ9520100000002200344827
BIC kód/SWIFT: FIOBCZPP

Ďalšie články

Zobraziť všetky články »

Mamila.sk > Úvod > Marketing priemyslu umelej výživy s hodnotou 55 miliárd dolárov