Tri veci, ktoré ste o reklame na komerčnú umelú výživu nevedeli

07.06.2025

Zdieľať na Facebook

Reklama na umelé mlieko významne ovplyvňuje dojčenie, hoci nie tak priamočiaro, ako si to väčšinou predstavujeme. Je vplyv jej podprahový, nevedomý a prejavuje hlavne vtedy, keď sa vyskytnú problémy s dojčením alebo s prejavmi bábätka. Touto témou sa na konci mája zaoberal okrúhly stôl v snemovni ČR.

 

Zasadnutia sa zúčastnili zástupcovia a zástupkyne ministerstva zdravotníctva ČR, ministerstva priemyslu a obchodu, zástupcovia a zástupkyne mimovládnych organizácií, vrátane MAMILY, poslanci a poslankyne českého parlamentu ako aj historicky po prvýkrát aj zástupkyňa a zástupca Svetové zdravotníckej organizácie a UNICEF. Odborne podujatie zaisťovalo ministerstvo zdravotníctva a záštitu prevzali poslankyne rôznych politických strán. Hovorilo sa o pripravovanom zákone o reklame, ktorý by pokrýval Medzinárodný kódex WHO o marketingu náhrad materského mlieka - jeden z najúčinnejších krokov pre podporu dojčenia a bezpečné kŕmenie nedojčených detí.

Odznelo mnoho dôvodov, pre ktoré štáty potrebujú legislatívu, ktorá by chránila dojčené a nedojčené deti pred vplyvom reklamných a marketingových aktivít výrobcov umelého mlieka a náhrad prsníka. Pretože rodičia a ich bábätká sú zraniteľná skupina, ktorá si zaslúži ochranu zákonom. Aké tri veci ste v tejto súvislosti možno doposiaľ nevedeli?

1) Reklama na umelé mlieko cieli na to, aby umelé mlieko používali aj rodičia, ktorí ho nepotrebujú - napríklad pre deti vo veku nad 1 rok.

2) Celosvetovo a aj na Slovensku a v Českej republike investujú výrobcovia umelej výživy do reklamy na umelú výživu a do sponzoringu v zdravotnom systéme milióny eur preto, že vedia, že reklama funguje a prejaví sa na množstve predanej umelej výživy. 

3) Hoci ženy v tehotenstve uvádzajú, že chcú dojčiť, pri dojčení zvyčajne nedostanú pomoc a už v nemocnici viac ako 60 % detí v SR dostane umelé mlieko. Tieto ženy sú frustrované a sklamané a presviedčané, že v skutočnosti dojčiť nemohli. 

Správu o podujatí nájdete na stránkach českého ministerstva zdravotníctva.

Videozáznam z celého podujatia nájdete v archíve českej poslaneckej sněmovne.

Ďalšie články

Zobraziť všetky články »

Mamila.sk > Úvod > Tri veci, ktoré ste o reklame na komerčnú umelú výživu nevedeli