Dostali ste aj vy na preventívke darček?

Na fotografii je „darček“ pozostávajúci zo vzoriek umelého mlieka, knižiek s receptami pre bábätká a zľavových kupónov, ktorý dostala jedna žena od svojej pediatričky, keď s bábätkom prišla na preventívnu prehliadku v 6. mesiacoch veku bábätka.

Firmy, ktoré vyrábajú umelé mlieko, neinvestujú do reklamy pre to, aby bábätkám dali darček v podobe knižiek, vzoriek umelého mlieka alebo zľavových kupónov. A už vôbec nie pre to, aby podporili dojčenie alebo aby podporili ženy, ktoré nedojčia. Firmy, ktoré vyrábajú umelé mlieko, investujú do reklamy preto, lebo veľmi dobre vedia, že tým vytvárajú silné emocionálne puto medzi ich výrobkom a ženami a že táto ich snaha o reklamu bude vnímaná ako „milé gesto“. To, že reklama na umelé mlieko ovplyvňuje ženy a znižuje počet dojčených detí, je vedecky podložený fakt. Reklama je pripravovaná tak, aby ľudí ovplyvnila. To je dôvod, prečo firmy do reklamy investujú - lebo im zvyšuje predaj umelého mlieka a zisky. Skutočnosť, že do reklamy na umelé mlieko firmy investujú, je najlepší dôkaz toho, že im to funguje. Reklama je vymyslená tak, aby zapôsobila. Je za tým veľa psychológie, marketingu a rozličných trikov, ktoré si ľudia nevšimnú a ani nemajú všimnúť. Robia to experti, ktorí veľmi dobre vedia, čo robia. Na reklame na umelé mlieko je mimoriadne neetické to, že zasahuje ženy vo veľmi zraniteľnom období, znižuje percento dojčených detí a spôsobuje, že sú deti prevádzané na umelé výživu, ktorá sa stáva ich výlučnou potravou na dlhé obdobie s tým, že rozhodnutie začať používať umelú výživu býva väčšinou nezvratné. Bábätká sa tak na umelej výžive stáva úplne a výlučne závislými bez možnosti toto zmeniť.

Firmy, ktoré prostredníctvom zdravotného systému distribujú svoje reklamné materiály vedia, že ľudia si povedia:
1) „Veď tu mi dali takúto super knižku s receptami pre bábätko.“ (Pointa je však v tom, aby verejnosť vnímala, že je čas ukončovať dojčenie, prejsť na umelé mlieko a používať namiesto bežného jedla výrobky danej firmy – rôzne hotové kapsičky s jedlom či rozmixovaným ovocím.)

2)  „Veď aj tak už strácam mlieko, tak aspoň budem môcť vyskúšať, ktoré umelé mlieko sa mi bude ďalej hodiť a nebudem musieť kupovať celé krabice umelého mlieka.“ (Hoci deti po 6. mesiaci veku umelé mlieko nepotrebujú vôbec, reklamné kampane firiem vyrábajúcich umelé mlieko sú také úspešné, že ľudia sa normálne zľaknú, ak sa dozvedia, že umelé mlieko po 6. mesiaci nemusia dieťaťu dávať. Dokonca si život bez umelého mlieka a fľaše ako súčasť odstavovania ani nevedia predstaviť.)

3) „Umelé mlieko je drahé, kupón na zľavu mi pomôže.“ (V reklame sa zľava používa na zvýšenie predaja daného výrobku, nie ako prejav súcitu s tými, ktorí si výrobok nemôžu kúpiť. Firme nejde o vás a vašu peňaženku, ale o jej vlastný zisk.)

4) „Môjmu dieťaťu chcem aj naďalej dopriať vitamíny a podporiť jeho imunitu, a tak som za tieto vzorky a informácie vďačná.“ (Firmy vyrábajúce UM sa síce snažia odprezentovať svoje výrobky ako výrobky podporujúce zdravie, ale v skutočnosti ich použitie po 6. mesiaci neprispieva k zdraviu, znižuje šance na dlhodobé pokračovanie dojčenia, nezlepšuje imunitu.)

5) „Aj tak som plánovala dojčiť len do roka, takže toto mi prišlo vlastne vhod.“ (Čo ak by ste miesto týchto informácií dostali informácie o tom, prečo a ako pokračovať v dojčení? Alebo čo ak ste sa rozhodli nepokračovať v dojčení, ale dostali by ste informácie, ako zbytočne nevyhadzovať peniaze na výrobky, ktoré zdravie vašich detí nepodporujú, a miesto toho ste dostali informácie o tom, ako môžete lacno a jednoducho podporiť výživu a zdravie svojho dieťatka.)

6) „Veď už aj tak nedojčím a moje dieťa takéto mlieko už pije, takže aspoň vyskúšam prechod na mlieko číslo 2.“ (Aj keď nedojčíte, tak nepotrebujete umelé mlieko po 6. mesiaci používať, a práve tieto „darčeky“ vám zabránia v tom, aby ste sa dozvedeli, ako to urobiť a ako podporiť zdravie svoje svojho bábätka.)

A čo majú teda robiť ženy, ktoré dojčiť nemôžu? 

Ženy, ktoré nedojčia, by mali mať k dispozícii nasledovné:

1) Zadarmo darcovské materské mlieko, ktoré by dostávali z bánk materského mlieka v nemocniciach a poliklinikách.
2) Objektívne, vedecké a nekomerčné informácie, na ktoré sa vedia spoľahnúť a ktoré by dostávali od štátu a teda od zdravotníckych zariadení. Mali by dostávať spoľahlivé informácie o kŕmení bábätka umelou výživou, o správnej príprave umelého mlieka a o bezpečnom kŕmení umelou výživou.
3) Pomoc s tým, aby dojčiť mohli, a táto pomoc by mala byť preplácaná zdravotnými poisťovňami.
4) Umelé mlieko na predpis zadarmo od pediatrov, ktorí nie sú ovplyvnení propagáciou umelého mlieka a poskytujú informácie a predpis za základe skutočnej potreby a medicínskej indikácie, vedeckých poznatkov a spoľahlivo.

Od pediatrov a pediatričiek by ste nemali dostať materiály, ktoré pripravili firmy, ktoré vyrábajú umelú výživu. Mali by ste namiesto toho dostávať skutočné, objektívne a vedecké informácie, ktoré vám naozaj pomôžu s výživou vášho dieťatka. Pretože zadarmo nie je vlastne zadarmo a „darček“ nie je darček. A pretože na dojčení záleží.

Pomôžte nám podporovať dojčenie a zdravú výživu detí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mamila.sk > Články o dojčení > Dostali ste aj vy na preventívke darček?